Belang van het ophalen van medewerkerfeedback

Organisaties steken doorgaans veel geld en moeite in het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Er wordt zorgvuldig gezocht naar een perfecte match en er wordt veel aandacht besteed aan de behoeftes en verwachtingen van de nieuwe collega. Zodra de medewerker echter een tijdje aan het werk is, verslapt deze aandacht. Dit is zonde. Door veranderende marktomstandigheden, organisatieontwikkelingen, persoonlijke en professionele ontwikkelingen kunnen de verwachtingen van de medewerker veranderen. Ga het maar bij jezelf na: Verwacht jij nog steeds hetzelfde van je werkgever als op je eerste werkdag? 

Wanneer de verwachtingen niet overeenkomen met de ervaringen van de medewerker heeft dit invloed op het enthousiasme en de prestaties van de medewerker. In het ergste geval kan de medewerker de organisatie hierdoor verlaten. 

Het is dus voor organisaties van belang om continu te toetsen of zij blijven voldoen aan de verwachtingen van medewerkers. Wanneer je luistert naar de ervaringen van medewerkers kun je bepalen wat er nodig is om de medewerker meer te enthousiasmeren, beter te laten presteren en te behouden.